poppenhuispopje van naaldvilt

poppenhuispopje

Een van de leuke dingen bij poppenhuizen en hun inwoners is voor mij de verhalen eromheen te verzinnen. Hoe heet het popje? Wat is zijn/haar verhaal? Tijdens het maken denk ik daarover na. Rosa lijkt me wel een mooie naam voor dit popje. En ze woont vast in een bos, met dieren en bloemen om zich heen.

Dit poppenhuispopje wordt ongeveer hetzelfde gemaakt als de kabouterkinderen. (Klik op het woord als je de beschrijving wil zien). Eigenlijk zijn alleen de maten iets anders. Ik heb deze hetzelfde gehouden als een bestaand plastic poppenhuispopje wat ik ooit kreeg. Dit is 10 cm hoog.

Voor Rosa heb ik twee stukjes chenilledraad van 11 en 20 cm genomen en deze gevouwen zoals bij de kabouterkinderen. De lengte tussen de schouders en de voeten meet ongeveer 7 cm, de armen zijn zo’n 4 cm lang.

poppenhuispopje 1

Vervolgens heb ik het popje eerst ruwweg met wat wol bekleed. Daarna heb ik stukje bij beetje meer wol toegevoegd en het popje vorm gegeven. Voor een popje van ongeveer 10 cm, heb ik 2 cm als hoogte voor het hoofdje aangehouden. Op de wangen heb ik een heel klein plukje roze wol vastgezet.

De rok is gemaakt van plukjes vilt, maar had ook prima gehaakt, gebreid of van een klein stukje stof gemaakt worden. Voor de bovenste foto heb ik het popje een mandje van raffia gegeven. Eerst een streng raffia gevlochten en daarna met naald en draad tot een mandje gevormd. Zou ze, wanneer ik niet kijk, bessen gaan verzamelen?

2 thoughts on “poppenhuispopje van naaldvilt

Plaats een reactie